Woodlab on Wheels

Fogs Fond giver skoleelever erfaring med håndværksfag

Woodlab on Wheels er et mobilt snedkerværksted, som netop nu ruller ud til folkeskoler i Nordsjælland. Projektet sker i et samarbejde mellem U/NORD og Johannes Fogs Fond. Det skal få flere unge til at gå håndværkervejen og sker ikke for tidligt: Tal fra Danske Regioner viser, at vi kommer til at mangle 70.000 faglærte i 2025.

”HAR I BRÆKKET KANTERNE?” vil Jesper Trap vide. Den 46-årige snedker kigger inkvisitorisk på to elever fra 9. X på Gilbjergskolen i Gilleleje, som kigger på hinanden og dernæst på det bord- og bænkesæt, som de ved at bygge. ”Øh, om vi har slebet dem?” prøver den ene. Jesper Trap nikker. ”Ja, har I brækket dem?” At brække noget i denne kontekst er ikke hærværk, men fagjargon for at fjerne den skarpe kant på træ, efter at man har skåret i det. Hvis man skal arbejde som tømrer eller snedker, kan man lige så godt lære at tale som en, mener Jesper Trap. Han er tovholder på projektet Woodlab on Wheels, der i den kommende tid besøger en række nordsjællandske folkeskoler med en erklæret mission om at få flere unge ind på de træfaglige erhvervsuddannelser.

”Vi vil gerne rykke ved elevernes holdning til, hvad det vil sige at gå på en teknisk skole, og øge deres viden om, hvad håndværksfagene kræver. Der findes andre muligheder end en studentereksamen. Det kunne være, at man undervejs fandt ud af, at man brænder for noget helt andet, end man troede. Det er de unge, vi vil have i tale,” siger Jesper Trap

WOODLAB ON WHEELS består af en karavane på 5 biler med trailere, der lader eleverne prøve kræfter med tømrer- og snedkerfaget. Eleverne laver et rollespil, hvor de arbejder som rigtige håndværkere og fremstiller deres eget bord- og bænkesæt, som får lov at stå ude i skolegården. Undervejs bliver de inddelt i arbejdssjak og arbejder med prissætning, opmåling, udregning af vinkler, materialebestilling og praktisk træarbejde, så de til sidst står med et færdigt produkt.

Det er ikke let. Hvilket man kan konstatere ude i skolegården på Gilbjergskolen, hvor 25 elever saver, hamrer og skruer, som fik de penge for det – og lejlighedsvis tager sig til hovedet, når enderne på deres nye skolebænk ikke vil mødes. Ifølge Jesper Trap er det for mange en øjenåbner, hvor meget præcisionsarbejde og matematik, håndværksfagene kræver. Hvis man ikke er opmærksom på det, man laver her og nu, så får det gerne konsekvenser senere hen i produktionen.

Se filmen, hvor bestyrelsesformand for tømmerhandler Johannes Fogs Fond fortæller om Fondens generelle formål og baggrund for at støtte Woodlab on Wheels.

Mød Jesper Trap, der er projektleder og underviser i Woodlab on Wheels. Udskolingsleder fra Gilbjergskolen, Per Rømer, fortæller om skolens og ikke mindst elevernes første møde med Woodlab on Wheels.

”Det er der nogle elever, der får en aha-oplevelse ved. Meget af stoffet i deres skolebøger er jo teori, og når du kun arbejder med teori, så sker der ikke så meget, hvis du laver fejl, andet end at du får et 7-tal. Den går ikke på byggeplads. Hvis regnestykket ikke går op, så kan vinduet eller døren ikke lukkes. Du skal have 12 hver gang, ellers kan du ikke sælge det til kunden,” siger han.

IFØLGE NYE TAL fra Danske Regioner vil Danmark i 2025 mangle 70.000 faglærte. Den nationale målsætning er derfor, at få 30 procent af en ungdomsårgang til at vælge erhvervsskolevejen inden for de næste fem år. Det er også grunden til, at Johannes Fogs Fond støtter projektet økonomisk.

”Det er i den grad et ’hands on’ projekt, der kan få de unge interesseret i et håndværksfag og sikre fødekæden i et vigtigt kredsløb, der også handler om arbejdspladser og samfundsøkonomi,” siger Jeppe Skadhauge, der er bestyrelsesformand i Johannes Fogs Fond.

En af årsagerne til håndværkermanglen er ifølge nogle iagttagere en kombination af social arv og akademiseringen af uddannelsessystemet. Hvorvidt karavanen kan vende trenden er for tidligt at sige, men målgruppen, eleverne, har taget godt imod initiativet.

”Jeg troede, at det ville blive lidt kedeligt, det her med at save og banke, men det er super sjovt. Vi er udendørs og får lov til at bruge en masse forskelligt værktøj,” siger Filippa Holm Eriksen, der godt kunne forestille sig at kombinere en erhvervsuddannelse med en gymnasial eksamen.

Hun kaster et blik på karavanen af sorte varevogne med grønne logoer samt matchende trailere og telte, der har taget opstilling i skolegården. Og lyder selv en anelse overrasket, da hun tilføjer: ”Det er alligevel en hel del, som skal bruges til at bygge et simpelt bord, ikke?”

Se undervisningsmaterialer og få mere information på: https://unord.dk/for-grundskoleelever/woodlab-on-wheels/